7th September, 2014

Misteri Gunung Nuang

Nama :  Gan Jia Yee
Kelas  & No. Sekolah :  S4D,11306
Guru Pembimbing:  Cikgu Nurul Izzati
No.Panggilan Buku :  MF JEJ
Judul Buku  :  Misteri Gunung Nuang
Pengarang :

 Noraizah bt. Abdul Hamid

Tahun Penerbitan/ Edisi:

2006

IMG

Latar tempat

Gunung Nuang- Gunung Hisham, Mamak dan Inak sentiasa mendaki.

Perkampungan Orang Asli Kuala Pangsoon Ulu Langat- Tempat tinggal Hisham dan keluarganya.

Kelas Dua Amanah- Tempat Hisham dan rakan-rakannya belajar.

Watak dan Perwatakan

Hisham- Seorang pelajar yang suka menolong orang lain.

Cikgu Aleya- Guru yang tahu dan faham fikiran para pelajar.

Cikgu Alia- Guru yang dipujuk oleh Hashim untuk mengikuti Program Anak Angkat di Perkampungan Orang Asli Kualu Pangsoon Ulu Langat.

Konflik/Plot

Setelah puas memujuk Cikgu Alia, akhirnya Hashim dapat juga mengikuti Program Anak Angkat di Perkampungan Orang Asli Kualu Pangsoon Ulu Langat. Hisham yang ketandusan kasih sayang amat manja dengan keluarga barunya. Mamak dan Inak membawanya mendaki Gunung Nuang. Leka mendaki mereka tiba-tiba kehilangan arah pulang. Suasana diburukkan lagi dengan hujan lebat dan Zaki yang telah mula pitam. Hisham sangka mereka sesat hanya beberapa jam tetapi jangkaannya silap. Penemuannya dengan gaids cantik bermata bandar mengungkap misteri yang tak terurai. Gadis itu membawa Hashim ke suatu tempat yang gelap. Hashim sangat takut, dia takut dia akan mati di tempat itu. Walaupun gadis itu kelihatan zalim, tetapi dia tidak mencederakan Hashim. Gadis itu membantu Hashim untuk keluar dari gunung itu. Akhirnya, Hashim dapat menemui dengan Mamak dan Inak. Mereka juga berjaya keluar dari gunung Nuang itu.

Rumusan

Hashim , Mamal dan Inak sesat di dalam gunung Nuang. Gadis yang cantik itu menolong mereka keluar dari gunung itu walaupun dia tidak suka akan Hashim yang malu.

Pendapat

Saya suka buku ini kerana cerita ini penuh dengan misteri. Pengalaman cerita ini juga penuh mencabar dan mencetus tanda tanya.

Posted at 11:51 pm | Comment (0)

7th September, 2014

Misteri Pengemis Tua

Nama :  Gan Jia Yee
Kelas  & No. Sekolah :  S4D,11306
Guru Pembimbing:  Cikgu Nurul Izzati
No.Panggilan Buku :  MF JEJ
Judul Buku  :  Misteri Pengemis Tua
Pengarang :

 Noraizah bt. Abdul Hamid

Tahun Penerbitan/ Edisi:

2006

 001

Latar tempat

Gunung Nuang- Tempat Zekry menemui pengemis tua.

Banglo Mewah- Rumah Zekry Hakimi. Tempat Zekry dan rakan-rakanya mengulang kaji pelajaran.

Kelas Tiga Brilliant- Tempat Zekry dan rakan-rakanya belajar.

Watak dan Perwatakan

Zekry- Anak Datin Suhaila dan Dato’ Hakimi. Seorang yang sentiasa berbuat salah tetapi jujur terhadap kesalahannya.

Datin Suhaila- Ibu Zekry. Dia sangat mengambil berat terhadap anaknya dan berharap anaknya dapat menerima kasih sayang daripada bapa.

Ayah Cik- Bapa kandung Zekry. Suami Datin Suhaila selepas bapa Zekry meninggal dunia. Dia sangat menasihati terhadap Zekry.

Konflik/Plot

Zekry Hakimi adalah anak kesayangan Datin Suhaila. Bapanya Dato’ Hakimi telah meninggal dunia ketika Zekry berumur dua tahun. Datin Suhaila mengambil keputusan mengahwini adik iparnya agar Zekry mendapat kasih sayang seorang ayah. Selama tiga belas tahun, Zekry menganggap Ayah Cik sebagai bapa kandung, namun pertemuannya dengan seorang pengemis tua di atas gunung Nuang telah menjerumuskan dia ke dalam satu misteri yang berpanjangan. Sebuah kotak bersawang milik orang gajinya menambah lagi kebuntuan. Seribu satu rahsia terselindung di dalam kotak kecil itu yang bakal membongkar suatu misteri. Zekry mendapat kotak itu dan ternampak rahsia di dalam kotak itu. Rupa-rupanya, kotak itu meletakkan semua barang yang berkaitan dengan bapanya, Dato’Hakimi. Pengemis Tua yang di atas gunung Nuang adalah bapa Zekry. Dia tidak mati tetapi dia tinggal di atas gunung Nuang. Akhirnya, Dato’ Hakimi iaitu pengemis tua itu telah balik ke rumahnya dan tingaal bersama-sama dengan keluarganya.

Rumusan

Pengemis Tua itu tidak tinggal dengan keluarganya tahun yang lepas kerana dia telah menghutang wang yang banyak, oleh itu dia tidak mahu keluarganya menghutang wang itu bersamanya.Selepas beberapa tahun. wang yang dihutang itu telah diberi balik kepada pemiutang.

Pendapat

Saya suka buku ini kerana cerita ini telah menyentuh hati saya. Saya amat suka akan buku cerita yang berkaitan dengan cerita ini.

Posted at 10:52 pm | Comment (0)

7th September, 2014

Misteri Bilik 806

Nama :  Gan Jia Yee
Kelas  & No. Sekolah :  S4D,11306
Guru Pembimbing:  Cikgu Nurul Izzati
No.Panggilan Buku :  MF JEJ
Judul Buku  :  Misteri Bilik 806
Pengarang :

 Noraizah bt. Abdul Hamid

Tahun Penerbitan/ Edisi:

2006

 IMG_0003

Latar tempat

Kelas tiga Khaldun-Tempat Akmal dan rakan-rakannya belajar.

Kota Kinabalu-Tempat Akmal dan adiknya Awaween Firdausi makan angin.

Bilik 806-Sebuah bilik misteri yang berlaku sebarang perkara.

Watak dan Perwatakan

Muhammad Akmal Fauzan- Anak sulung kepada Dato’ Fauzi. Akmal seorang yang bijak dalam pelajaran. Dia sentiasa berasa bangga dengan pujian orang lain terhadap pelajarannya.

Awaween Firdausi- Adik Akmal. Seorang adik yang comel. Dia sentiasa mengambil berat tehadap keluarganya. Dia merupakan seorang anak yang disukai oleh ramai orang.

Dato’ Fauzi- Suami kepada Datin Haiza. Orang yang membawa Akmal dan Awaween ke Kota Kinabalu. Seorang yang sentiasa berfikir banyak.

Konflik/Plot

Muhammad Akmal Fauzan adalah anak sulung kepada Dato’Fauzi yang bekerja sebagai Ketua Hakim Mahkamah Syariah Selangor. Pada cuti semester kedua Akmal dan adiknya Awaween Firdausi telah mengikut Dato’Fauzi ke Kota Kinabalu, Sabah kerana menghadiri Seminar Kebangsaan Pegawai-pegawai Syariah Malaysia. Akmal dan Awaween menginap bersebelahan bilik kedua ibu dan bapanya. Cuti persekolahan kali ini menjerumuskan Akmal dan Awaween ke dalam satu misteri yang tersembunyi di sebalik bilik 806 yang didudukinya. Di dalam bilik 806, mereka sentiasa berbau hanyir. Selepas mereka siasat, mereka menemui seekor kuching yang mati dalam bilik 806. Mereka membuat aduan terhadap perkara itu. Akmal merupakan orang yang pertama menemui kuching itu. Akhirnya, mereka selamat tinggal dari Kota Kinabalu.

Rumusan

Akmal yang bijak berjaya mengatasi masalah yang misteri itu. Awaween berasa sangat bangga terhadap abangnya. Dato’Fauzi juga memuji perbuatan Akaml yang baik itu. Akmal telah banyak mendapat nilai daripada perkara itu.

Pendapat

Saya suka buku ini kerana buku ini telah mengajar saya beberapa nilai yang baik. Saya juga sangat suka akan perwatakan Akmal yang bijak, sabar dan rasional.

Posted at 10:01 pm | Comment (0)

7th September, 2014

你的伞,还遗留在课室的角落

 

DSC00375

姓名:  林俞廷 班级:  K2F
学号:  13255 书号:  –
书名:  你的伞,还遗留在课室的角落
作者:  何佩雯 出版年份:  2014

 

背景故事发生在哪?请详细写出故事中的背景。

 这本书的背景故事发生在刘恺的家,学校,班里,游泳池和湖边。

人物性格分析请写出故事中的三个人物及分析这三个人物的性格。

 1)刘恺   -他是一个性格开朗,乐观且乐于助人的游泳健将。

 2)何子健-他是一个家境贫穷,坚强,并且很关心朋友的人。

 3)严理惠-她是一个很好的聆听者,每当朋友有心事时都会向她倾诉。

故事结构故事有冲突与矛盾吗?请简述整个故事的开头,情节发展至结尾。

 何子健从来都不把友谊当作一回事,并且放在心上。直到热情过度的刘恺和有点泼辣的严理惠出现后,他才开始对友情有了希望。何子健十分羡慕刘恺,因为他可以在水中自由自在的游泳。然而,身体较弱的何子健无法在水中待太久,更不用说学游泳了。不过,他还是鼓励他的好友,刘恺参加比赛,他还经常和严理惠约好在学校的游泳池边陪刘凯练习游泳。因此彼此的默契增加不少。比赛当天,刘恺得了第二名。他感到非常失望,因为达不到父亲的要求,还被逼和两位好友断绝来往。但,何子健不灰心,他鼓励刘恺应该积极地往前看,把失败当成是通往成功之路。严理惠也答应要和他一起继续练习,并不要放弃游泳。

总结故事最后的结局如何?结局是悲是喜,抑或是……

 最后的结局是悲也是喜。何子健不惜自己,跳下湖中为了刘恺的奖牌。因为他认为这是好友努力而得来的肯定。此外,刘恺的爸爸最终和他道歉,两父子终于能够和解了。严理惠也更懂得珍惜,并和身边的朋友和家人融洽相处。

读后感你喜欢这本书吗?为什么?

 我非常喜欢这本书。它的内容不仅感动,也告诉我们应该时时珍惜身边的人,不要失去后才来伤心。此外,他也告诉我们应该时时替父母着想。虽然子健的家境不好,父亲又因母亲的离别而变得暴力和颓废,但他还是很体谅父亲。他尽量自己半工半读来缴学费。古人云:“失败乃成功之母”。经过刘恺的一番努力,他终于得到了父亲的肯定。

 

 

 

 

Posted at 7:27 pm | Comments (4)

7th September, 2014

青色的围墙

 

DSC00377

姓名:  林俞廷 班级:  K2F
学号:  13255 书号:  –
书名:  青色的围墙
作者:  许友彬,许书芹 出版年份:  2009

 

背景故事发生在哪?请详细写出故事中的背景。

 故事发生在姗姗的家,蒸鱼头餐馆,云顶高原,学校以及阿姨的家。

 

人物性格分析请写出故事中的三个人物及分析这三个人物的性格。

 1)姗姗  – 为人较直率,认为爸爸对自己要求太严格,独立

 2)徐天平- 姗姗的爸爸,是一位作家,为人讲求健康,对女儿很关心,却不善于表达

 3)依玲   – 姗姗的阿姨,为人亲切又大方

故事结构故事有冲突与矛盾吗?请简述整个故事的开头,情节发展至结尾。

姗姗和爸爸的关系不大好,两人之间就像隔着一道青色的围墙。爸爸又对女儿的要求严格,时常限制她的自由,并自作主张的为她下定论。这令姗姗对爸爸很反感。有时候就连姗姗跟朋友通电话,爸爸也不放心。他偷偷的在暗地里调查女儿的朋友,还叫别人别来打电话给她。姗姗知道后很生气,觉得爸爸限制她的自由。于是她便搬到阿姨家住。这一切事情,在爸爸收到一部由赖惠贞小妹妹写的小说《七里香》后有所改变。

总结故事最后的结局如何?结局是悲是喜,抑或是……

故事的结局是喜。最后,姗姗的爸爸送了她一只可爱的西施狗。姗姗以送短信的方式向爸爸道谢。看了《七里香》这部小说后,爸爸终于知道自己其实并不了解自己的女儿。他也懂得了要尊重女儿的隐私和思想。

读后感你喜欢这本书吗?为什么?

我很喜欢这本书,因为它告诉了我们相处其实并不是一件容易的事。只有用心去了解,尊重并信任他人才能够融洽地相处在一起。书中的父亲就是因为自己对女儿不了解,又不善于跟女儿沟通,两人的关系才会如此的尴尬。不过现在,他学会了放下身段,把小一辈的人当朋友,聆听他们说话。此外,他也懂得了尊重和信任自己的孩子。

 

 

Posted at 7:19 pm | Comments (3)